ការសិក្សាស្រាវជ្រាវពីលក្ខណៈរបស់អក្សរសិល្ប៍
គឺជាការសិក្សាពីបញ្ហាផ្សេងៗដែលជាគ្រឿងសម្គាល់នូវចរិកលក្ខណៈទាំងឡាយដែលមាននៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍ ។ ទស្សនវិទូជាច្រើនបានធ្វើការសិក្សាស្រាវជ្រាវពីលក្ខណៈរបស់អក្សរសិល្ប៍នេះ
ហើយមានការបែងចែកខុសៗគ្នាទៅតាមសម័យកាលនីមួយៗ ប៉ុន្តែក្នុងពេលនេះយើងនឹងលើកយកលក្ខណៈសំខាន់ៗចំនួន៨
ដូចជាៈ អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈមនុស្ស អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈប្រជាជន អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈវណ្ណៈ អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈបក្ស អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈប្រវត្តិ អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈសង្គម អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈជាតិ និងអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈអន្តរជាតិ ។
តទៅនេះយើងនឹងធ្វើការបកស្រាយពីលក្ខណៈរបស់អក្សរសិល្ប៍នីមួយៗដូចតទៅ ៖
១. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈមនុស្ស
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈមនុស្ស បានដល់អក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលលើធម្មតារបស់មនុស្ស
ហើយបង្កើតបញ្ហាមួយហៅថាបញ្ហាមនុស្ស ។ លក្ខណៈមនុស្សក្នុងអក្សរសិល្ប៍សំដៅលើលក្ខណៈរួមទូទៅរបស់មនុស្សដូចជាៈ ការសើចសប្បាយ
ការរីករាយ ការប្រចណ្ឌ ការខឹង
ការបារម្ភ ការភ័យ ជាដើម ។
លក្ខណៈមនុស្សបង្ហាញឲ្យឃើញតាមរយៈសកម្មភាព
ទង្វើ អាកប្បកិរិយា ពាក្យសម្តី
ចិត្តគំនិត ឫកពា...
របស់តួអង្គក្នុងអក្សរសិល្ប៍ ។
ទោះបីជានិពន្ធលើកយកតួអង្គអច្ឆរិយក្តី សត្វក្តី
ក៏តួអង្គទាំងនោះតំណាងឲ្យមនុស្ស ប្រភេទណាមួយក្នុងសង្គមជាដរាប ។
ចំពោះការចោទ និងដោះស្រាយរកលក្ខណៈមនុស្សមានឈ្មោះថាៈ «
ការស្រាវជ្រាវរកលក្ខណៈមនុស្សនៅក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ » ។
v
ឧទាហរណ៍ៈ លក្ខណៈមនុស្សរបស់តួអង្គព្រះរាមក្នុងរឿងរាមកេរ្តិ៍គឺ ៖
-
ព្រះរាមចេះយំសោកនឹកនាងសីតា
-
ព្រះរាមខឹងប្រចណ្ឌនាងសីតាជាមួយនឹងក្រុងរាពណ៍
-
ព្រះរាមឈ្លោះជាមួយនឹងកូនក្មេង គឹ រាមលក្ស្មណ៍ និងជពលក្ស្មណ៍ ។ល។
v
ឧទាហរណ៍ៈ
លក្ខណៈមនុស្សក្នុងអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរដូចជា
៖
-
ទន្សាយ តំណាងឲ្យមនុស្សមានប្រាជ្ញា ស្រលាញ់យិត្តិធម៌ ជាចោក្រនកាត់ក្តី ។
-
សត្វក្រពើ តំណាងឲ្យមនុស្សរមិលគុណ ។
-
សត្វខ្លា តំណាងឲ្យមនុស្សកាចសាហាវ
គាបសង្កត់អ្នកដទៃ ។
-
ហនុមាន
តំណាងឲ្យមនុស្សមានសមត្ថភាព
និងស្មោះត្រង់ ។
២. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈប្រជាជន
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈប្រជាជន គឺជាអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលយកចិត្តទុកដាក់លើជីវភាពរស់នៅជាក់ស្តែងរបស់ប្រជាជនទាំងជីវភាព ភាសា
សាសនា ស្មារតី
សម្ភារៈ ... ។ ជាពិសេសវាបានលើកយកពីផ្នត់គំនិត សតិអារម្មណ៍
ព្រលឹង ចំណង់ចំណូលចិត្ត ឧត្តមគតិ
ឆន្ទៈ មនោសញ្ចេតនា និងការពារផលប្រយោជន៍របស់ប្រជាជន
ប្រឆាំងនឹងការកេងប្រវ័ញ្ចពីវណ្ណៈជិះជាន់ផងដែរ ។
v ការប្រស្រ័យទាក់ទងរវាងប្រជាជន និងជីវិតសម្ព័ន្ធនៃអក្សរសិល្ប៍ និងសិល្បៈ
អតីតកាលក៏ដូចជាបច្ចុប្បន្ន
ទេពកោសល្យក្នុងអក្សរសិល្ប៍ និងសិល្បៈ
សុទ្ធតែជាមនុស្សដែលមុតជ្រៅស្គាល់ច្បាស់នូវនូវជីវិតរបស់ប្រជាជនដោយការទាក់ទងយ៉ាងសកម្ម អ្នកនិពន្ធអាចនិយាយបានយ៉ាងល្អត្រឹមត្រូវ មានគុណភាពយ៉ាងខ្ពស់ ស្គាល់នូវរាល់ការសប្បាយ ការកើតទុក្ខរបស់ប្រជាជន ។
ក្នុងការតស៊ូរំដោះខ្លួនឲ្យមានសេរីភាព
ប្រជាជនបង្ហាញយ៉ាងច្បាស់លាស់នូវតួនាទីដែលជាសម្បត្តិរបស់ប្រវត្តិ ។ លោក
លេនីន បានចង្អុលបង្ហាញយ៉ាងច្បាស់អំពីការប្រាស្រ័យទាក់ទងគ្នាយ៉ាងជិតស្និទ្ធរវាងសិល្បៈ
និងប្រជាជន ។ លោក លេនីន
បាននិយាយថាៈ « អក្សរសិល្ប៍
និងសិល្បៈត្រូវតែជាចំណែកមួយរបស់រដ្ឋ » ។
ម្យ៉ាងទៀតយើងត្រូវតែចូលឲ្យជ្រៅក្នុងផ្នត់គំនិតរបស់ប្រជាជន ។
អក្សរសិល្ប៍ត្រូវតែស្គាល់
និងស្រលាញ់ប្រជាជន ហើយត្រូវតែផ្សារភ្ជាប់នូវមនោសញ្ចេតនា គំនិត និងឆន្ទៈរបស់ប្រជាជន ពិសេសត្រូវលើកកម្ពស់ប្រជាជនឲ្យខ្ពស់បំផុត ។
អក្សរសិល្ប៍ត្រូវតែស្គាល់ និងបង្កើនសិល្បៈរបស់ខ្លួនដែលចេញមកពីប្រជាជន ។
សិល្បៈត្រូវតែបម្រើប្រជាជន
ព្រោះប្រជាជនជាម្ចាស់ពិតប្រាកដរបស់ប្រវត្តិសាស្ត្រដូច
លោក Mareime
Gorki បាននិយាយថាៈ
ប្រជាជនមិនមែនគ្រាន់តែជាកម្លាំងបង្កើតឲ្យមាន
សំម្ភារៈទេ
ប្រជាជនជាប្រភពរួមមួយ និងមិនចេះចប់
មិនចេះអស់ មិនរីងស្ងួតនូវមនោសញ្ចេត
នារបស់ខ្លួន ដើម្បីបង្កើតសំម្ភារៈ ។
v លក្ខណៈវិនិច្ឆ័យរបស់លក្ខណៈប្រជាជននៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍
ក. ស្នាដៃដែលមានលក្ខណៈប្រជាជន
គឺជាស្នាដៃមួយដែលអ្នកនិពន្ធបានឆ្លុះបញ្ជាំងពីបាតុភូត លក្ខណៈ
បញ្ហាពិសេស ដែលមានទំនាក់ទំនងយ៉ាងជិតស្និទទៅនឹងជីវិតរបស់ប្រជាជន
ហើយមានប្រយោជន៍សម្រាប់សង្គម ។
ខ.
ស្នាដៃដែលមានលក្ខណៈប្រជាជន
គឺជាស្នាដៃមួយដែលអ្នកនិពន្ធបានពិពណ៌នាអំពីជីវិតទៅតាមចំណុចដែលមើលឃើញតាមរយៈប្រជាជន បានសេចក្តីថាត្រូវផ្លាស់ប្តូរគំនិតហួសមកហើយ
និងជាពន្លឺគំនិតជឿនលឿនទៅតាមសម័យកាល ។
គ.
ស្នាដៃនេះត្រូវតែមានលក្ខណៈសិល្បៈខ្ពស់
លក្ខណៈរស់រវើក និងសម្បូរទៅដោយ
រូបារម្មណ៍
ជាពិសេសមានលក្ខណៈប្រជាធិបតេយ្យនៃសិល្បៈមនោសញ្ចេតនា ។
ឧទាហរណ៍ៈ រឿងឪក្មេករើសកូនប្រសារ រឿង ធនញ្ជ័យ រឿងអាខ្វាក់អាខ្វិន រឿងអន្ទង់វែងឆ្នាំងវែង...
សុទ្ធតែជារឿងដែលនិពន្ធឡើងទាក់ទងនឹងជីវភាពរស់នៅរបស់ប្រជាជន ។
៣. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈវណ្ណៈ
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈវណ្ណៈ
គឺជាអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលគេបានលើកយកពីការតស៊ូវណ្ណៈ ការការពារឧត្តមគតិ គោលគំនិត ឬគោលបំណងនៃវណ្ណៈណាមួយមកបង្ហាញ ។
ដោយសារស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈវណ្ណៈ
ដូច្នេះអ្នកនិពន្ធដែលជាអ្នកបង្កើតស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ពិតជាត្រូវស្ថិតនៅក្នុងស្រទាប់វណ្ណៈណាមួយជាកំណត់
ហើយស្នាដៃនោះត្រូវតែបម្រើឲ្យផលប្រយោជន៍ដល់វណ្ណៈណាមួយក្នុងសង្គមនោះជាមិនខានឡើយ ។
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈវណ្ណៈ
បានស្តែងឡើងតាមរយៈវិធីនិម្មិតកម្មរបស់អ្នកនិពន្ធទៅតាមរចនាបថវិធី
និងកម្លាំងទឹកចិត្តទោលើវណ្ណៈរបស់គេ ។
ម្យ៉ាងទៀតអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈវណ្ណៈក៏បានស្តែងឡើងតាមរយៈរូបារម្មណ៍
ដោយអ្នកនិពន្ធបានបង្ហាញ និងរំលេចចេញនូវលក្ខណៈតាមរយៈដំណើររឿងដែរ ។
ជាមួយគ្នានេះដែរ វាក៏បានស្តែ្ឡើងតាមរយៈតួអង្គផងដែរ គឺតួអង្គសំខាន់ៗ
ដោយបានស្តែងចេញនូវលក្ខណៈវណ្ណៈតាមរយៈភាសានិយាយ
មនោសញ្ចេតនា និងសកម្មភាពដែលនាំឲ្យយើងបានឃើញច្បាស់នូវលក្ខណៈវណ្ណៈ ។
កាលណាយើងនិយាយថាៈ
អក្សរសិល្ប៍ជាចំនាំង, មូលដ្ឋានសេដ្ឋកិច្ចជាទម្រង់មនសិការ
សង្គម ។ នៅក្នុងសេដ្ឋកិច្ចថ្នាក់លើ គឺដោយយើងអះអាងថា
អក្សរសិល្ប៍ត្រូវតែឆ្លុះបញ្ចាំងនូវការពិត
។ នៅក្នុងសង្គមមានវណ្ណៈ
មូលដ្ឋាននេះចង្អុលបង្ហាញពីការតស៊ូវណ្ណៈហើយវាមានលក្ខណៈវណ្ណៈយ៉ាងច្បាស់លាស់ ។
ដូច្នេះហើយបានជាគេថា អក្សរសិល្ប៍ត្រូវតែមានលក្ខណៈវណ្ណៈ ព្រោះជាក្រឹត្យក្រម
« សង្គមបែបណាអក្សរសិល្ប៍បែបនោះដែរ » ។
កាលណាលោក Engel និយាយពីស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍បច្ចុប្បន្ន
គឺគាត់បានគូសបញ្ជាក់យ៉ាងខ្លាំងទៅលើលក្ខណៈទំនោររបស់អក្សរសិល្ប៍ ។
នៅក្នុងសង្គមដែលមានវណ្ណៈគ្រប់ស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ទាំងអស់
បង្ហាញការត្រូវការ ចំណង់ ប្រយោជន៍របស់វណ្ណៈរបស់អ្នកបង្កើត ។
វណ្ណៈដែលបង្កើតអក្សរសិល្ប៍វណ្ណៈនោះតែងតែការពារឧត្តមគតិ ចរិតរបស់ខ្លួនជានិច្ច ។
ឧទាហរណ៍ៈ នៅក្នុងរឿង កាកី
ពុំមែនគ្រាន់តែការពារស្តេចប៉ុណ្ណោះទេ
គឺការពារវណ្ណៈសក្តិភូមិ គេនិយមគិតប្រយោជន៍ផ្ទាល់ខ្លួន ហើយចាត់ទុកនារីជាឧបករណ៍ ជាល្បែងកំសាន្ត
សម្រាប់តណ្ហារបស់ខ្លួនតែប៉ុណ្ណោះ ។ រឿងអាជ័យមេគ្រត ដែលអ្នកនិពន្ធស្ថិតនៅលើស្នាដៃអភិជនសក្តិភូមិ បានបង្ហាញវណ្ណៈកសិករ កម្មករ
គ្មានគំនិតប្រាជ្ញាអ្វីបន្តិចទាល់តែសោះ
។ ឯរឿងធនញ្ជ័យ ដែលតាក់តែងឡើងដោយស្រទាប់បញ្ញាជន ជាតំណាងកម្មករ កសិករ
សម្រាប់ប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងវណ្ណៈនាយទុន
វណ្ណៈសក្តិភូមិក្នុងស្រុក
ហើយនិងវណ្ណៈសក្តិភូមិដែលជាប្រទេសវាតទីនៅក្រៅស្រុកទៀតផង ។
ម្យ៉ាងទៀតវាបានចង្អុលបង្ហាញឲ្យឃើញថា ការតស៊ូវណ្ណៈ
គឺជាការផុសចេញពីកម្មករ កសិករ
ដែលជាអ្នកស្រលាញ់វណ្ណៈរបស់ខ្លួន
មិនព្រមឲ្យគេគាបសង្កត់ឡើយ ។
៤. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈបក្ស
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈបក្ស
គឺជាអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលលើកបានឡើងពីលក្ខណៈពិសេសមួយរបស់វណ្ណៈក្នុងស្ថានភាពមួយ
ដែលមានការតស៊ូតឹងតែងលក្ខណៈបក្សផ្តើមចេញពីលក្ខណៈវណ្ណៈ ដែលជាសារជាតិ និងជាក្រិត្យក្រមរបស់សង្គម នៅពេលមនុស្សមានការបែងចែកទៅជាពួក ជាក្រុមទៅតាមទស្សនៈ គោលការណ៍
លទ្ធិ ឬមនោគមវិជ្ជាផ្សេងៗ ។
ចំណុចពិសេសៗនៃអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈបក្សមានដូចតទៅ ៖
-
បំផុសស្មារតី ឧត្តមគតិស្នេហាជាតិ មាតុភូមិរបស់ប្រជាជន
-
បំផុសស្មារតី បញ្ចុះបញ្ចូលអ្នកអាន អ្នកស្តាប់
អ្នកទស្សនាឲ្យមានជំនឿទៅលើបក្សណាមួយ
-
ផ្សព្វផ្សាយឥទ្ធិពលដឹកនាំ
និងសកម្មភាពរបស់បក្សក្នុងការកសាងមាតុភូមិ
-
ជាស្នាដៃបម្រើនយោបាយ
និងបម្រើគោលមាគ៌ារបស់បក្ស
ការពារផលប្រយោជន៍របស់បក្ស ។
ក.
កំរិតគំនិតៈ នៅក្នុងសង្គមមានវណ្ណៈអក្សរសិល្ប៍ត្រូវតែមានលក្ខណៈវណ្ណៈនេះ
គឺជាក្រឹត្យក្រម ។
ឥឡូវនេះលក្ខណៈវណ្ណៈស្ថិតនៅក្នុងល័ក្ខខ័ណ្ឌតស៊ូវណ្ណៈ ។ នៅក្នុងការតស៊ូនេះ
គឺជាធាតុមួយដែលច្បាស់លាស់ ពោរពេញទៅដោយមនសិការគិតផលប្រយោជន៍រួម
និងស្ថិតនៅក្នុងស្ថានភាពវណ្ណៈរបស់ខ្លួន ហើយវាស្របនឹងបក្សទៅតាមច្បាប់ ។ ការបង្ហាញពីផលប្រយោជន៍
និងស្ថានភាពសម្តែងឲ្យឃើញនិន្នាកានយោបាយ
សេដ្ឋកិច្ច សង្គមវណ្ណៈរបស់ខ្លួន ។
ដូចនេះបំណងសម្រេចមានលក្ខណៈវណ្ណៈ ដែលចង្អុលបង្ហាញគំនិត មនសិកា
និងការអប់រំយ៉ាងខ្ពង់ខ្ពស់បំផុត ។ ពេលនេះពួកមូលធនមិនហ៊ានបង្ហាញដោយចំហរនូវបំណងវណ្ណៈរបស់វាទេ គឺវាបំភាន់ដើម្បី ប្រយោជន៍របស់វា ។
បក្សកុំម្មុនិស្ត
បក្សស្របច្បាប់របស់វណ្ណៈអធន
និយាយយ៉ាងចំហរនូវលក្ខណៈវណ្ណៈរបស់ខ្លួន
ហើយសំណូមពរដល់អក្សរសិល្ប៍ត្រូវតែមានលក្ខណៈវណ្ណៈឲ្យជ្រៅ ។ ដូចនេះហើយនៅការពិត
កាលណាយើងនិយាយពីលក្ខណៈវណ្ណៈនៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍ គឺយើងបម្រើបំណងបក្សវណ្ណៈកម្មករ វណ្ណៈអធន និងបណងបក្សកុំម្មុនិស្ត ។ លោក
ម៉ាក(Make)
និងលោក អង់គែល (Engel) បានចោទជាបញ្ហាឡើងថាៈ លក្ខណៈទំនោររបស់អក្សរសិល្ប៍
ជាគោលការណ៍ខាងក្រោយរបស់បក្សនៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍ ។
ត្រង់ចំណុចនេះការពិតប្រាកដអក្សរសិល្ប៍
ជាអាវុធមួយសំខាន់ក្នុងការតស៊ូវណ្ណៈ ។
ខ. នៅក្នុងកាលៈទេសៈថ្មីនេះការតស៊ូវណ្ណៈចេញមកពីស្ថានភាពពិតប្រាកដនៃការ
តស៊ូបដិវត្តន៍អធន
។
អក្សរសិល្ប៍ដែលមានលក្ខណៈបក្ស គឺជាអក្សរសិល្ប៍ណាដែលបម្រើប្រជាជន
ដឹកនាំប្រជាជនឲ្យយល់ ឲ្យស្គាល់នូវវណ្ណៈ និងចេះតស៊ូវណ្ណៈ
គឺវណ្ណៈអធននេះឯង ។
៥. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈប្រវត្តិ
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈប្រវត្តិ
គឺជាអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលជាប់ទាក់ទងទៅនឹងសម័យកាល ឬព្រឹត្តិការណ៍ខ្លះដែលកើតមាននៅក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្រ ។ ព្រឹត្តិការណ៍ដែលកើតមានក្នុងសង្គម ត្រូវបានស្មេរកត់ត្រាទុកក្នុងគម្ពីរប្រវត្តិសាស្ត្រ
ចំណែកឯអ្នកនិពន្ធគ្រាន់តែលើកយកព្រឹត្តិការណ៍សំខាន់ៗទាំងនោះមករៀបរៀងជាស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ប៉ុណ្ណោះ ។
ឧទាហរណ៍ៈ
រឿងព្រះគោព្រះកែវ
រឿងអ្នកតាឃ្លាំងមឿង
រឿងទុំទាវ រឿងភូមិតិរច្ឆាន រឿងគូលីកំនែន រឿងក្រឡាហោមគង់ រឿងព្រះអាទិត្យថ្មីរះលើផែនដីចាស់...
សុទ្ធតែបានបង្ហាញពីព្រឹត្តិការណ៍ប្រវត្តិសាស្ត្រតាមសម័យកាលនីមួយៗ របស់ខ្មែរ ។
ភាពខុសគ្នារវាងអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈប្រវត្តិ
និងប្រវត្តិវិទ្យាមានដូចតទៅ ៖
- អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណ់ប្រវត្តិ គឺគ្រាន់តែមានដំណើររឿងរ៉ាវខ្លះៗដែលទាក់ទងទៅនឹងព្រឹត្តិការណ៍ប្រវត្តិសាស្ត្រនាសម័យកាលណាមួយប៉ុណ្ណោះ ។
- ប្រវត្តិវិទ្យា
គឺជាវិជ្ជាមួយដែលអធិប្បាយពីប្រវត្តិសាស្ត្រ
ឬព្រឹត្តិការណ៍ជាក់ស្តែងទាក់ទងនឹងជីវភាពរស់នៅរបស់ប្រជាជន
ឬការគ្រប់គ្រងនៅសម័យកាលណាមួយ ។
៦. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈសង្គម
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈសង្គម
គឺជាអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលស្ថិតនៅលើអត្ថបទលើកយកបញ្ហាមនុស្សក្នុងសង្គមណាមួយមកចោទ
និងដោះស្រាយតាមសភាពលក្ខណៈរបស់ខ្លួន
ទោះបីធម្មតាក្តី ឬអន់ថយក្តី ។
ការលើកយកបញ្ហាមនុស្សក្នុងអត្ថបទភាគច្រើនត្រូវតំណាងឲ្យសង្គមណាមួយ ហើយត្រូវទ្រង់ទ្រង់នូវទស្សនៈសង្គមនោះ ដើម្បីដោះស្រាយបញ្ហាក្នុងសង្គមរបស់ខ្លួន ។
រួមសេចក្តីមក
តាមរយៈស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍យើងអាចយល់បានច្បាស់ពីបញ្ហាសង្គម
ទស្សនៈសង្គមដែលទ្រទ្រង់សម័យកាលនីមួយៗតាមរយៈការឆ្លុះបញ្ចាំងរបស់ស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍នោះ ។
ដូច្នេះបានជាគេនិយាយថាៈ « អក្សរសិល្ប៍ជាកញ្ចក់សម្រាប់ឆ្លុះបញ្ចាំងនូវតថភាពសង្គម
» ។
៧. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈជាតិ
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈជាតិ គឺជាអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលបង្ហាញពីតមម្លៃពិសេសរបស់ជាតិមួយដែលខុសប្លែកពីបរទេសតាំងពី ជំនឿ
ទំនៀមទម្លាប់ ប្រពៃណី សាសនា
ទស្សនៈ ផ្នត់គំនិត
និងអាកប្បកិរិយាផ្សេងៗទៀត ។ គេចាត់ទុកអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈជាតិ
គឺជាស្នាដៃទាំងឡាយណាដែលទ្រទ្រង់នូវព្រលឹងជាតិឲ្យស្ថិតស្ថេរជាអមតៈ ។
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈជាតិ
សំដៅដល់លក្ខណៈអកក្សរសិល្ប៍មួយប្រភេទដែលតាមរយៈនោះ
អ្នកនិពន្ធបានលើកយកតម្លៃពិសេសរបស់ជាតិមកបង្ហាញក្នុងដំណើររឿង ដែលទាក់ទងនឹងសីលធម៌ ជំនឿ
ទំនៀមទម្លាប់ សាសនា និងអ្វីៗដែលជាអត្តសញ្ញាណជាតិ ដើម្បីបណ្តុះគំនិតស្រលាញ់ អភិរក្ស
ការពារ
អភិរឌ្ឍអរិយធម៌របស់ជាតិ ។
លោក
ស្តាលីន បានកំណត់ថាៈ « ជាតិ ជាការរួមផ្តុំមនុស្សជាច្រើនប្រកបដោយតុល្យភាព
ដែលកើតឡើងនៅក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្រដោយមានមូលដ្ឋានរួមទាំង ភាសានិយាយ
ទឹកដី ជីវភាព សេដ្ឋកិច្ច និងទម្រង់ចិត្តសាស្ត្រដែលសំដែងចេញរួមគ្នាស្តីអំពីវប្បធម៌
» ។
v លក្ខណៈវិនិច្ឆ័យនៃស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈជាតិមានដូចជា ៖
- បង្ហាញ និងបំផុសនូវសេចក្តីស្នេហាចំពោះជាតិមាតុភូមិ
ស្មារតីតស៊ូប្រកបដោយថាមពលល្អប្រពៃដែលពុំអាចបង្ក្រាបបាន
- បណ្តុះស្មារតីគ្រឹះ និងការពារប្រទេសជាតិក្នុងឆន្ទៈឯករាជ្យ
- បង្ហាញតួអង្គដែលពោរពេញទៅដោយចិត្តសាស្ត្រ និងលក្ខណៈជាតិ
- អ្នកនិពន្ធចេះប្រើប្រាស់យ៉ាងប៉ិនប្រសប់នូវឃ្លាប្រយោគ ពាក្យពេចន៍របស់ជាតិច្បាស់លាស់
- អ្នកនិពន្ធចេះប្រើប្រាស់យ៉ាងស្ទាត់ជំនាញ និងទូលំទូលាយនូវសិល្ប៍រូបារម្មណ៍ស្របតាមសោភ័ណរស ។
៨. អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈអន្តរជាតិ
អក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈអន្តរជាតិ គឺជាស្នាដៃដែលមានលក្ខណៈជាតិរួចស្រេចទៅហើយ នៅពេលដែលសង្គមជាតិបានទទួលស្គាល់ថាជាអត្ថបទមានតម្លៃទ្រទ្រង់វប្បធម៌- អរិយធម៌របស់ជាតិ ។ បន្ទាប់មកអន្តរជាតិបានយកទៅសិក្សាស្រាវជ្រាវ និងផ្សព្វផ្សាយនៅក្នុងសង្គមជាតិរបស់គេ គឺនៅពេលនេះហើយដែលយើងអាចកំណត់បានថាវាជាអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈសកល
ឬលក្ខណៈអន្តរជាតិនោះ ។
ម្យ៉ាងទៀតអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈអន្តរជាតិ
ជាប្រភេទអក្សរសិល្ប៍មួយប្រភេទដែលតាមរយៈនោះ
អ្នកនិពន្ធបានបង្ហាញពីតម្លៃសកលនៃស្នាដៃនិពន្ធណាមួយ ។
ជាពិសេសវាបានជះឥទ្ធិពលទាំងផ្នែកអត្ថន័យ និងផ្នែកអត្ថរូបទៅលើឆាកអន្តរជាតិទទួលយកមកសិក្សាដូចស្នាដៃជាតិរបស់ខ្លួនដែរ ។
v លក្ខណៈវិនិច្ឆ័យនៃស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍មានលក្ខណៈអន្តរជាតិមានដូចជា ៖
- ជាស្នាដៃដែលបម្រើនូវឧត្តមគតិ
និងផលប្រយោជន៍របស់មនុស្សជាតិទូទៅ
- ជាស្នាដៃដែលមានតម្លៃគ្រប់សម័យកាល
- ជាស្នាដៃដែលមានខ្លឹមសារបម្រើផលប្រយោជន៍សង្គម
សមូហភាព អន្តរជាតិ
- ជាស្នាដៃដែលបានបណ្តុះនូវផ្នត់គំនិតសីលធម៌ជឿនលឿន
- ជាស្នាដៃដែលសិក្សាស៊ីជម្រៅលើផ្នែកសង្គមសាស្ត្រ មនោគមវិជ្ជា
នយោបាយ បច្ចេកទេស វិទ្យាវិទ្យាសាស្ត្រ
ដើម្បីបម្រើឲ្យមនុស្សជាតិទូទៅរស់នៅប្រកបដោយសេចក្តីសុខសុភមង្គល ។
No comments:
Post a Comment