១. ប្រភពរបស់អក្សរសិល្ប៍
តាមរយៈការសិក្សាស្រាវជ្រាវរបស់អ្នកប្រាជ្ញជាច្រើនបានឲ្យដឹងថា អក្សរសិល្ប៍បានកើតឡើងជាយូរយារណាស់មកហើយ ។ ចាប់តាំងពីកំណកំណើតមកមនុស្សមានចេះតែមានការច្នៃប្រឌិតនូវឧបករណ៍ប្រើប្រាស់ កម្លាំងផលិតកម្មមានការរីកលូតលាស់
ជាហេតុនាំឲ្យមានខិតខំប្រឹងប្រែងទាំងកម្លាំងកាយ
កម្លាំងប្រាជ្ញា ស្មារតី
ពិសេសជីវភាពរស់នៅរបស់មនុស្សចេះតែមានការរីកចម្រើនឡើងៗ
ហើយបញ្ហាស្មុគស្មាញក៏កាន់មានសំបូរច្រើនដែរ
ដែលជាហេតុធ្វើឲ្យការសិក្សាស្រាវជ្រាវពីប្រភពរបស់អក្សរសិល្ប៍មានការលំបាកយ៉ាងខ្លាំងផងដែរ ។
ទោះបីជាយ៉ាងនេះក៏ដោយ
ក៏យើងសង្កេតឃើញមានទស្សនវិទូបានលើកជាទស្សនៈប្លែកៗពីគ្នាអំពីបញ្ហាប្រភពរបស់អក្សរសិល្ប៍នេះចំនួន
៤ប្រភពមានដូចតទៅ ៖
ក. អក្សរសិល្ប៍មានប្រភពមកពីសភាវៈកំសាន្ត
តាមរយៈទស្សនៈនេះបានលើកឡើងថា
នៅពេលដែលមនុស្សឆ្លងកាត់ការនឿយហត់នាំឲ្យសភាវគតិមានការចង់កែកំសាន្តដើម្បីបំបាត់នូវភាពអផ្សុក ។
សភាវគតិមានការនឿយហត់នឹងជីវភាព និងធម្មជាតិ
ប៉ុន្តែពេលខ្លះពួកគេយល់ថាការប្រម៉ាញ់
ការនេសាទពុំមែនជាពលកម្មទេ តែគឺជាការកំសាន្តសប្បាយ ព្រោះការងារទាំងនេះ
ទាមទារឲ្យយើងប្រើប្រាស់នូវលក្ខណៈទន់ភ្លន់ និងកាយវិការរស់រវើក ។
ដោយមើលឃើញពីទិដ្ឋភាពបែបនេះហើយទើបទស្សនៈនេះយល់ថា
សភាវៈកំសាន្តជាប្រភពនៃអក្សរសិល្ប៍ ។
ខ.អក្សរសិល្ប៍មានប្រភពមកពីសភាវៈអនុកម្ម ឬត្រាប់តាម
តាមរយៈទស្សនៈនេះបានលើកឡើងថា អនុកម្មជាការត្រាប់តាម ការចម្លងតាមស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍
និងសិល្បៈដែលមានរួចមកហើយមកធ្វើការពិពណ៌នា
បង្ហាញ គូរឆ្លាក់ ឲ្យឃើញឡើងវិញ ។
ម្យ៉ាងទៀតគេបានចាត់ទុកអក្សរសិល្ប៍ និងសិល្បៈ គ្រាន់តែជាអនុកម្មឯងៗ
តាមលំនាំតថភាពធម្មជាតិនៅក្នុងជីវភាពរស់នៅតែប៉ុណ្ណោះ ។
ស្តែងឃើញបែបនេះហើយទើបទស្សនៈនេះយល់ថា មនុស្សរស់នៅក្នុងធម្មជាតិ
ត្រូវត្រាប់តាមធម្មជាតិ
នាំឲ្យមនុស្សបង្កើតនូវអក្សរសិល្ប៍នេះឡើង
។
គ.
អក្សរសិល្ប៍មានប្រភពមកពីសាសនា ឬមន្តអាគម
តាមរយៈទស្សនៈនេះបានលើកឡើងថា សាសនា
គឺជាទម្រង់សតិអារម្មណ៍មួយដែល
ក្តោបយកនូវតួនាទីត្រួតត្រា
និងត្រួសត្រាយផ្លូវសង្គមមនុស្សតាំងពីយូរយារណាស់មកហើយ ។
ចាប់តាំងពីសម័យមុនៗមករហូតមកដល់សម័យបច្ចុប្បន្ននេះ
ប្រទេសមួយចំនួននៅតែប្រកាន់យកនូវតួនាទីរបស់សាសនាមកគ្រប់គ្រងលើវាសនាមនុស្សជាតិទាំងអស់ដដែល ។
ម្យ៉ាងទៀតគេយល់ថា នៅសម័យដើមមនុស្សមានការភ័យខ្លាច និងទទួលការគំរាមកំហែងពីធម្មជាតិដែលជាហេតុនាំឲ្យមនុស្សមានជំនឿទៅលើកម្លាំងអច្ឆរិយៈ
ឬវត្ថុសក្តិសិទ្ធិ ។ ពួកគេយល់ថាមានតែអាទិទេព
ឬវត្ថុសក្តិសិទ្ធិទេដែលមានអំណាចលើធម្មជាតិ
ជាហេតុនាំឲ្យពួកគេបង្កើតជាអក្សរសិល្ប៍ និងសិល្បៈឡើងដើម្បីបន់ស្រន់ ច្រៀងអង្វរ
ឬសេសើរ ធ្វើការបន្ទន់ចិត្តដល់អាទិទេព
ឬវត្ថុសក្តិសិទ្ធិជួយដល់ពួកគេទាំងអស់គ្នានោះ
។
ស្តែងចេញពីទាំងអស់នេះហើយទើបគេយល់ថា អក្សរសិល្ប៍មានប្រភពចេញពីសាសនា
ឬមន្តអាគមនេះឯង ។
ជាការសន្និដ្ឋានទស្សនៈដែលបានលើកឡើងទាំង៣
ខាងជាការភ័ន្តច្រឡំប៉ុណ្ណោះ ។ ចូរធ្វើការវិភាគលើសំណួរទាំងបីខាងក្រោមនេះ ៖
១.
តើមនុស្សត្រូវការកំសាន្តនៅពេលណា ?
២.
តើមនុស្សមានសកម្មភាពត្រាប់តាមធម្មជាតិ និងជីវភាពរស់នៅជាអ្វីទៅ ?
៣.
តើមនុស្សត្រូវការសាសនា ឬមន្តអាគមនៅពេលណាដែរ ?
Ø បើដូច្នេះ តើអក្សរសិល្ប៍មានប្រភពពិតប្រាកដមកពីអ្វី ?
ឃ. អក្សរសិល្ប៍មានប្រភពមកពីពលកម្ម
អក្សរសិល្ប៍ពុំមែនមានប្រភពមកពីសភាវៈកំសាន្ត សភាវៈអនុកម្ម (ត្រាប់តាម) ឬមកពីសាសនា ឬមន្តអាគមនោះទេ ។ បើយើងវិភាគ
និងធ្វើការបូកសរុបលើទស្សនៈដែលបានលើកឡើងទាំង៣ ខាងលើយើងឃើញថា ៖
១.
មនុស្សត្រូវការកំសាន្ត គឺនៅពេលដែលពួកគេធ្វើការងារពលកម្មនឿយហត់ ។
២.
មនុស្សមានសកម្មភាពត្រាប់តាមធម្មជាតិ និងជីវភាពរស់នៅ គឺជាពលកម្មនេះឯង ។
៣.
មនុស្សត្រូវការសាសនា ឬមន្តអាគម គឺនៅពេលដែលធ្វើពលកម្មជួបឧបសគ្គ ។
ពលកម្មនាំគឺឲ្យមនុស្សមានភាពខុសពីសត្វ
ជាពិសេសបានកសាងនូវគុណសម្បត្តិប្រកបដោយយសមត្ថភាព
និងអាចបង្កើតវត្ថុថ្មីប្លែកៗអស្ចារ្យផ្សេងៗដែលគ្មានសត្វណាមួយប្រៀបធៀបបានឡើយ ។
ម្យ៉ាងទៀតការធ្វើពលកម្មត្រូវមានទំនាក់ទំនងគ្នារវាងមនុស្ស និងមនុស្ស តម្រូវការទំនាក់ទំនងនេះនាំឲ្យមនុស្សមានការខិតខំប្រឹងប្រែងបង្កើតនូវភាសា ។
ភាសាជាធាតុដ៏សំខាន់ក្នុងការបង្កើតជាអក្សរសិល្ប៍ និងសិល្បៈឡើង ។
ពលកម្មធ្វើឲ្យមនុស្សមានការរីកចម្រើន
និងមានត្រូវការជាច្រើនសម្រាប់ជីវភាពរស់នៅ
ហើយធ្វើឲ្យមនុស្សមានគំនិតច្នៃប្រឌិត
បង្កើតជាស្នាដៃផ្សេងៗ
ជាពិសេសបង្កើតជាស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍នេះតែម្តង ។
យោងទៅតាមការវិភាគ
និងបំណកស្រាយខាងលើយើងអាចសន្និដានបានថាៈ អក្សរសិល្ប៍ គឺមានប្រភពពីពលកម្មយ៉ាងពិតប្រាកដ
។
២. កម្មវត្ថុរបស់អក្សរសិល្ប៍
បើយើងសិក្សាពិកម្មវត្ថុរបស់អក្សរសិល្ប៍
យើងក៏ត្រូវសិក្សាពីអ្វីដែលអក្សរសិល្ប៍ឆ្លុះបញ្ចាំងនោះ ។
អក្សរសិល្ប៍ឆ្លុះបញ្ចាំងពីតថភាពសង្គមដោយលក្ខណៈសកល និងមានភាពស្មុគស្មាញ ជាពិសេសវាបានឆ្លុះបញ្ចាំងពីវាសនារបស់មនុស្ស ចរិតលក្ខណៈរបស់មនុស្ស បញ្ហាជីវភាពរស់នៅរបស់មនុស្ស និងបញ្ហាធម្មជាតិ ។
ការឆ្លុះបញ្ចាំងទាំងអស់នេះ ដើម្បី
បណ្តុះផ្នត់គំនិត
និងលើកទឹកចិត្តស្នេហាជាតិ
ស្នេហាប្រជាជន
ព្រោះជាការរៀបរាប់ពីតថភាពនៃសង្គមមនុស្ស និងធម្មជាតិ ដោយត្រូវបានបង្កប់នូវគោលគំនិតអប់រំល្អៗ
របស់អ្នកនិពន្ធដល់មនុស្ស និងសង្គមយ៉ាងពិតប្រាកដ
។ តាមទស្សនៈលោក Gorski បាននិយាយថាៈ « អក្សរសិល្ប៍ជាការសិក្សាអំពីមនុស្ស
» ។
ឧទាហរណ៍ៈ
តាមរយៈរឿង រៃ និងស្រមោច រឿងចចក
និងកូនចៀម រឿងមេអំបៅ និងដង្កូវ រឿងឆ្មា និងចាបស្រុក ល្បើកជុច និងត្រី ... សុទ្ធតែបានលើកឡើង
និងមានខ្លឹមសារទាក់ទងនឹងជីវភាពរស់នៅរបស់មនុស្សទាំងអស់ ។
ភាពខុសគ្នារវាងមនុស្សក្នុងក្របខណ្ឌជាកម្មវត្ថុរបស់អក្សរសិល្ប៍
និងមនុស្សក្នុងក្របខណ្ឌជាកម្មវត្ថុរបស់វិទ្យាសាស្ត្រ គឺ
ចិត្តវិទូសិក្សាស្រាវជ្រាវយកចិត្តទុកដាក់ទៅលើបញ្ហាប្រសាទរបស់មនុស្ស
ចំណែកឯកាយវិទូសិក្សាស្រាវជ្រាវយកចិត្តទុកដាក់ពីទម្រង់កំណើតនៃសរីរាង្គរបស់មនុស្ស ។
ផ្ទុយទៅវិញ
មនុស្សក្នុងក្របខណ្ឌជាកម្មវត្ថុរបស់អក្សរសិល្ប៍
គឺគេមិនត្រូវបានមើលឃើញមនុស្សក្រោមរូបភាពជីវវិទ្យានោះទេ ប៉ុន្តែត្រូបានមើលឃើញក្នុងឋានៈជាមនុស្សប្រកបដោយទិដ្ឋភាពគ្រប់យ៉ាង ។
អ្នកវិទ្យាសាស្ត្រធម្មជាតិសិក្សាមនុស្សដោយឡែកក្នុងទីពិសោធន៍ ចំណែកឯអ្នកនិពន្ធ
សិល្បកររៀបរាប់ជីវិតមនុស្សនៅក្នុងស្ថានភាពស្មុគស្មាញ និងស៊ាំញ៉ាំបំផុត ។
ដូចនេះ
កម្មវត្ថុរបស់អក្សរសិល្ប៍មិនមែនស្ថិតស្ថេរ និងមិនផ្លាស់ប្តូរនោះទេ ប៉ុន្តែវាត្រូវបានប្រែប្រួលជានិច្ច ហើយស្របតាមបម្រែបម្រួលនៃតថភាពរបស់សង្គម
គឺសង្គមបែបណាអក្សរសិល្ប៍បែបនោះ
ហើយអក្សរសិល្ប៍ជាកញ្ចក់ឆ្លុះបញ្ចាំងពីតថភាពសង្គម ។
No comments:
Post a Comment