Tuesday, 25 June 2019

៥. ចរន្តរបស់អក្សរសិល្ប៍




នៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍ពិភពលោក   គេបានបែងចែកអក្សរសិល្ប៍ទៅតាមសតវត្ស   ដូចជាៈតន្តីនិយមកើតឡើងនៅសតវត្សទី១៧   អណ្តែតអណ្តូងនិយមកើតនៅសតវត្សទី១៨-១៩  និងតថនិយមកើតឡើងនៅសតវត្សទី១៩-២០ 
          ចំពោះអ្នកសិក្សាភាគច្រើនតែងតែមានការភាន់ច្រឡំចំពោះពាក្យថាៈ  «ចរន្ត និងចលនា» របស់អក្សរសិល្ប៍   ដោយយល់ថា ចរន្តអក្សរសិល្ប៍ និងចលនាអក្សរសិល្ប៍  ជាពាក្យមានន័យដូចគ្នា  ហើយអាចប្រើជំនួសគ្នាបាន 
          តាមការពិតពាក្យថាៈ « ចរន្តអក្សរសិល្ប៍ និងចលនាអក្សរសិល្ប៍»   គឺពុំសំដៅលើអ្វីដែល
មានន័យដូចគ្នានោះទេ      កាលណាគេនិយាយពីចរន្តអក្សរសិល្ប៍  គឺគេសំដៅលើការបែងចែកដូចតទៅ 
១. ចរន្តអក្សរសិល្ប៍តន្តីនិយម
    ក. សញ្ញាណទូទៅ
          ចរន្តអក្សរសិល្ប៍តន្តីនិយម គឺជាប្រភេទអក្សរសិល្ប៍មួយបែបដែលកើតឡើងនៅសតវត្ស
    ទី១៧ ហើយត្រូវបានផ្សព្វផ្សាយទៅកាន់ប្រទេសជាច្រើននៅទ្វីបអឺរ៉ុប 
          នៅក្នុងសម័យរបស់លោក អារីស្តូត ​គេបានពាក្យនេះសំដៅទៅលើស្នាដៃដែលអាចយក
    ទៅបង្រៀនក្នុងថ្នាក់បាន    ស្ថិតនៅក្នុងសម័យកាលនោះដែរ   គេសង្កេតឃើញមានលោក
    Racine  ,  Corneille Moliere  ​ ហើយនៅសតវត្សទី១៩ លោក Voltere បានចាត់ទុកថា អក្សរ
    សិល្ប៍ Classic  មានលក្ខណៈជារឿងបុរាណ  ។ ​
v សំគាល់ៈ Classic = តន្តី  មានន័យថាៈ បុរាណ   គំរូ   ថ្នាក់ ឬល្បី 
    ខ. មូលដ្ឋានសង្គម និង ស្មារតី
      នៅសតវត្សទី១៧ អំណាចទាំងអស់ស្ថិតនៅក្នុងកណ្តាប់ដៃពួកសក្តិភូមិ  ដែលមានស្តេច
ត្រាច់ និងពួកម្ចាស់ដី     ​ វណ្ណៈគហិបតីកាន់តែមានការរីកចម្រើន   ចំណែកឯវណ្ណៈសក្តិភូមិកាន់មានការថយចុះរហូតដល់ដំណាក់កាលមួយ  ទើបវណ្ណៈទាំងពីរមានភាពស្មើគ្នា     នៅ
ពេលនោះសង្គមមានការប្រែប្រួល    រីឯអក្សរសិល្ប៍ និងសិល្បៈក៏មានលក្ខណៈថ្មីដែរ   ព្រោះ
នៅក្នុងសម័យកាលនេះទាមទារឲ្យមានសុវត្ថិភាព  សណ្តាប់ធ្នាប់ និងវិន័យច្បាស់លាស់  
       ដូចនេះទើបយើងសង្កេតឃើញថា   អ្នកនិពន្ធមួយចំនួនបានដើរតាមគន្លងច្បាប់នេះក្នុងការបង្កើតនិម្មិតកម្មរបស់ខ្លួនឡើង  ពោលគឺ អក្សរសិល្ប៍តន្តីនិយមនេះឯង  
គ. តួយ៉ាងនីយកម្ម
      ការពិចារណាដែលប្រកបដោយវិចារណញាណ គឺជាបញ្ហាសំខាន់របស់អក្សរសិល្ប៍តន្តីនិយម      វិចារណញាណមានតម្លៃ​និងពន្លឺក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍  បណ្តុះគំនិតតស៊ូ    គិតពិចារណាមុននឹងធ្វើអ្វីមួយ  ហើយស្នាដៃនេះអាចទាក់ទាញអារម្មណ៍អ្នកអានឲ្យជក់ចិត្ត  
ឃ. និយាមសិល្បៈ
      ស្នាដៃបែបតន្តីនិយមត្រូវគោរពតាមក្បួនខ្នាតត្រីឯកភាព គឺៈ
·     ឯកភាពពេលវេលាៈ សាច់រឿងមិនត្រូវមានពេលវេលាលើសពី ២៤ម៉ោង 
·     ឯកភាពទីកន្លែងៈ  សាច់រឿងប្រព្រឹត្តទៅក្នុងឆាកតែមួយ ផ្តើមទីណា បញ្ចប់ទីនោះ 
·     ឯកភាពសកម្មភាពៈ ត្រូវវិលជុំវិញសកម្មភាពតែមួយ  បញ្ហាតែមួយ   
២. ចរន្តអក្សរសិល្ប៍អណ្តែតអណ្តូងនិយម
     ក. សញ្ញាណទូទៅ
              ចរន្តអក្សរសិល្ប៍អណ្តែតអណ្តូងនិយម   គឺជាប្រភេទអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែល
      កើតឡើងនៅក្រោយបដិវត្តបារាំងឆ្នាំ ១៧៨៩ ។   ចរន្តនេះ ជាប្រតិកម្មមួយប្រឆាំងតបតនឹង
      ក្បួនដ៏តឹងតែងនៅក្នុងចរន្តតន្តីនិយម    ពីព្រោះថាក្បួននេះមិនអាចបម្រើទឹកចិត្តរបស់មហា
      ជនបានទេ  
             អណ្តែតអណ្តូងនិយម មានលក្ខណៈដាច់ឆ្ងាយពីតថភាព    ទន្ទឹមនឹងនេះដែរ នៅក្នុង
      ស្នាដៃតថៈខ្លះក៏មានលាយដោយវីណាគីតផងដែរ  ​។
      ខ. មូលដ្ឋានសង្គម និងស្មារតី
             នៅឆ្នាំ១៧៨៩ មានមហាបដិវត្តមួយហៅថា បដិវត្តគហិបតីរំលំរាជានិយម  ក្រោមមក
      ក្នុងចន្លោះឆ្នាំ១៨២០ -១៨៣០ ពួកអភិជនទាំងឡាយបានងាកមករកប្រជាជន   ដើម្បីស្តារ
      របបនេះឡើងវិញ 
              ចលនាបដិវត្តបានបង្កើតនូវភាពអាប់អួរក្នុងសង្គម   ដែលជាបុព្វហេតុបង្កើតឡើងនូវ
      ជំងឺប្រចាំសតវត្សនេះ     មនុស្សម្នាក់ៗ មានការបាត់បង់ និងឈឺចាប់ជាខ្លាំង   ។ ​   នៅក្នុង
      ពេលនោះដែរក៏មានលេចចេញនូវចរន្តអក្សរសិល្ប៍ថ្មីមួយទៀតដែលជាសំរែកនៃសញ្ចេតនា
      រវើរវាយរបស់អ្នកនិពន្ធដែលមានឈ្មោះថា  ចរន្តអក្សរសិល្ប៍អណ្តែតអណ្តូងនិយមនេះ 
      គ. តួយ៉ាងនីយកម្ម
               តួអង្គក្នុងរឿងអណ្តែតអណ្តូងនិយម ជាតួអង្គទូទៅ    ផ្ទុយពីតួអង្គតន្តីនិយម   ហើយ
      មានលក្ខណៈខុសប្លែកពីធម្មតា   ពិសេសមានថាមពលខ្លាំងក្លាហួសពីការស្មាន  មានឆន្ទៈ
      មោះមុត  មានភាពអច្ឆរិយៈហួសពីការពិត 
               តួអង្គឯកអាចជាតួអង្គសកម្ម និងអសកម្ម       បើជាតួអង្គសកម្ម  មានសុទិដ្ឋិនិយម
      មានឆន្ទៈប្រយុទ្ធ  ឯតួអង្គអសកម្ម ជាតួអង្គខ្វះការតស៊ូ  ខ្វះការប្រយុទ្ធ  ទន់ជ្រាយ  គ្មានថាម
      ពល  ជាអ្នករងគ្រោះពីសង្គម  មើលឃើញថាខ្លួនមិនអាចឈ្នះបានទេ ជាតួអង្គដែលរត់គេច
      ខ្លួនចេញពីពិភពបច្ចុប្បន្ន   ពិភពសច្ចភាព  អស់សង្ឃឹម 
      ឃ. និយាមសិល្បៈ
               អណ្តែតអណ្តូងនិយមមានគ្រប់ស្នាដៃ  ជាកំណាព្យ  ជាល្ខោន  ជាប្រលោមលោក  គឺ
      ច្រើនរៀបរាប់ពីធម្មជាតិខាងក្រៅ  ព្រោះធម្មជាតិនាំឲ្យមានភាពធូរស្រាល និងបង្កើតនូវទឹក
      ចិត្តរំភើបសប្បាយរីករាយ        ភាសាដែលប្រើនៅក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍អណ្តែតអណ្តូង
      និយម ជាភាសាដែលបង្កើតនូវការឈឺចាប់​និងមនោសញ្ចេតនា  
៣. ចរន្តអក្សរសិល្ប៍តថនិយម
    ក. សញ្ញាណទូទៅ
             ចរន្តអក្សរសិល្ប៍តថនិយម   គឺជាប្រភេទអក្សរសិល្ប៍ទាំងឡាយណាដែលបានលាត
    សន្ធឹងនៅប្រទេសទាំងឡាយនៅទ្វីបអឺរ៉ុប ឆ្នាំ១៨២០-១៨៧០      តថនិយមមានពិតនៅលើ
    លោកយើងនេះ  ប៉ុន្តែតថពុំមែនជាសច្ចៈទេ 
             គេតែងពោលថាៈ​ « អក្សរសិល្ប៍ជាកញ្ចក់ឆ្លុះបញ្ចាំងពីតថភាព » ។  តថនិយម គឺជាការ
    លើកយកនូវការពិតរួមផ្សំជាមួយនឹងឧត្តគតិដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់មួយជាកំណត់    ស្ថិតនៅក្នុងរឿងតែ
    មួយអាចមានលក្ខណៈតថនិយមផង និងអណ្តែតអណ្តូងនិយមផង     ដូចជាក្នុងរឿងកុលាប
    ប៉ៃលិនមានលក្ខណៈតថៈត្រង់ការលើកឡើងពីកម្មករជីកត្បូង ​ហើយអណ្តែតអណ្តូងត្រង់ការ
    ផ្សះផ្សាររវាងអ្នកមាន និងអ្នកក្រ     
    ខ. មូលដ្ឋានសង្គម និងស្មារតី
            ចរន្តនិយមទាមទារឲ្យអ្នកនិពន្ធឆ្លុះបញ្ចាំងតថភាពឲ្យបានត្រឹមត្រូវ    ​ហើយត្រូវស្ថិតនៅ
    ក្រោមឧត្តមគតិមួយជាមូលដ្ឋាន     ប្រសិនបើស្នាដៃណាឆ្លុះបញ្ចាំងក្រោមគំនិតរិះគន់ នោះ
   ហៅថាៈ « តថនិយមរិះគន់ »   ហើយបើឆ្លុះបញ្ចាំងតថភាពដោយបង្ហាញពីមធ្យោបាយផ្សេងៗ
   ដើម្បីរំដោះខ្លួនចេញពីការលំបាកហៅថាៈ​ « តងនិយមជឿនលឿន » 
   គ. តួយ៉ាងនីយកម្ម
          តួអង្គមិនមែនជាតួអង្គបែបប្រវត្តិសាស្ត្រសុទ្ធសាធទេ     ប៉ុន្តែជាតួអង្គមានចរិតលក្ខណៈ
   ដោយឡែក  គួបផ្សំនឹងចរិតទូទៅ  បើនិយាយពីបុគ្គលម្នាក់ៗ ត្រូវតំណាងឲ្យបុគ្គលមួយក្រុម
   នៅក្នុងសង្គម       ស្ថានភាពនៅក្នុថចរន្តតថនិយម  គឺជាស្ថានភាពប្រវត្តិសាស្ត្រក្នុងប្រវត្តិ
   សង្គមនីមួយៗ ពិតប្រាកដ 
   ឃ.​ និយាមសិល្បៈ
            សំណេរក្នុងអក្សរសិល្ប៍តថនិយមមិនគោរពតាមការពិពណ៌នាពិស្តារទេ  ប៉ុន្តែត្រូវបាន
   សំរិតសំរាំងយ៉ាងច្បាស់លាស់   ហើយនិយាយអ្វីជាការពិត  

No comments:

Post a Comment