Tuesday, 25 June 2019

៨. ចម្លាក់ខ្មែរ





ចម្លាក់ គឺជាសិល្បៈលំអមួយបែបដែលយកទៅឆ្លាក់ក្នុងប្រាសាទនានា     ការឆ្លាក់លំអនេះមានជាទំនៀមទម្លាប់រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃ 
        ក្នុងការកសាងប្រាសាទបុព្វបុរសយើងតែងតែបង្កើតសិល្បៈសម្រាប់តុបតែងលំអ    ការកើតឡើងនៃសិល្បៈលំអនេះក៏ជាជ័យជំនះប្រឡងប្រណាំងក្នុងសិល្បៈខ្មែរ  ដែលគេបានពិនិត្យឃើញនូវក្នុងស្ថាបត្យកម្មពីសម័យដើម       នៅក្នុងពេលនោះស្ថាបត្យករបានធ្វើតាមមនោគមវិជ្ជាតាមលំអានវប្បធម៌មួយប៉ុណ្ណោះ   ព្រោះជាចម្លាក់ដែលគេខិតខំប្រឹងប្រែងបង្កើតឡើងជាស្នា
ដៃឲ្យស្រួចស្រាវឡើងក្នុងន័យបរិច្ចាគដោយស្មោះត្រង់    ជាពិសេសពុំបានគិតពីផលប្រយោជន៍ផ្ទាល់ខ្លួននោះឡើយ    ដូចនេះហើយទើបគេឃើញថាស្នាដៃទាំងនោះសុទ្ធតែស្ថិតនៅក្នុងភាពអនាមិក  
១. ប្រភេទនៃចម្លាក់ខ្មែរ
        បុព្វបុរសយើងដោយផ្សំជាមួយនឹងគំនិតប្រឡងប្រណាំងផងនោះ  ក៏បានសិក្សាស្រាវជ្រាវដោយគំនិតច្នៃប្រឌិតខ្ពស់     ដោយបានធ្វើឲ្យសិល្បៈចម្លាក់ខ្មែរវិវត្តឥតឈប់ឈរពីសម័យកាលមួយទៅសមម័យកាលមួយទៀត    ចម្លាក់ខ្មែរមានច្រើនណាស់   ប៉ុន្តែអ្នកសិក្សាអាចបែងចែក
ប្រភេទចម្លាក់ជា ៣ ប្រភេទគឺ ៖
     ក. ចម្លាក់លិបៈ ជាប្រភេទចម្លាក់ដែលគេឆ្លាក់រូបលើផ្ទាំងថ្ម  ដោយគ្រាន់តែឆ្លាក់ឆ្កៀលសាច់
     ថ្ម  ឬគ្រាន់តែសង្កត់ឲ្យដាច់សាច់ថ្មតែប៉ុណ្ណោះនោះទុកជាការបានហើយ       ចម្លាក់ប្រភេទ
     នេះគេពុំសូវឃើញមានលេចចេញពីផ្ទៃនៃផ្ទាំងថ្មឡើយ   ប៉ុន្តែគេអាចមើលឃើញច្បាស់កាល
     ណាគេនៅចំពីមុខ    ដោយសារតែចម្លាក់ប្រភេទនេះមានភាពងាយស្រួលជាងគេ   ហើយ
     ឆ្លាក់បានរហ័សផង  នោះទើបគេច្រើនប្រើចម្លាក់លិបនៅតាមជញ្ជាំងប្រាសាទនានា 
     ខ. ចម្លាក់លៀនៈ  ជាប្រភេទចម្លាក់ដែលគេឆ្លាក់ឲ្យលៀនខ្ពស់ពីផ្ទៃនៃសាច់ថ្ម  ព្រោះគេបាន
      ដាប់សាច់ថ្ម  ឬសាច់ឈើឲ្យជ្រៅ  ពេលមើលទៅហាក់ដូចជារូបផ្សេងៗផុសចេញពីផ្ទៃសាច់
      ថ្ម ឬផ្ទៃសាច់ឈើទាំងនោះ    ចម្លាក់ប្រភេទនេះ គេច្រើនឆ្លាក់នៅលើសរសរពេជ្រ  ឬលើ
      ជញ្ជាំងប្រាសាទខ្លះនាសម័យក្រោយៗ មកទៀត 
      គ. ចម្លាក់លោតៈ  គឺជាចម្លាក់ដែលគេច្រើននិយមឆ្លាក់រូបមនុស្ស  ឬសត្វ   ព្រោះនៅតាម
     ទ្វារចូលប្រាសាទនីមួយៗ គេឃើញមានទ្វារបាលជួនជាមនុស្ស   ជួនជាសត្វ      រូបចម្លាក់
      ប្រភេទនេះប្លែកពីមុនច្រើន  ព្រោះគេមើលទៅហាក់ដូចជាជិតដាច់ចេញពីជញ្ជាំងតែម្តង 
      ការទុភ្ជាប់នឹងជញ្ជាំងខ្លះនេះគឺគ្រាន់តែជាបង្អែក ឬទំរដើម្បីកុំឲ្យដួលរលំប៉ុណ្ណោះ  ។ ក្រោយ
      មកទៀតគេបានឆ្លាក់រូបជាបដិមាឲ្យដាច់ចេញដោយឡែកដោយពុំចំបាច់មានទំរទៀងផង ។
២. ប្រធានចម្លាក់
    ១. ពុទ្ធ​រូបៈ ពុទ្ធ​បដិមា​មាន​តាំង​ពី​សម័យ​នគរ​ភ្នំ​ម៉្លេះ  នៅ​ក្នុង​សិល្បៈ​ខ្មែរព្រះ​ពុទ្ធ​រូប​គ្មានគ្រឿង
        ​អលង្ការ​ទេ ហើយ​ច្រើន​តែ​មាន​កាយ​វិការ (មុទ្រៈ ឬ មុទ្រា) ប្លែកៗ​ពី​គ្នា     ជាពិសេសគេ
         បានឆ្លាក់ទៅតាមកាយវិការរបស់ព្រះពុទ្ធមានដូចតទៅ 
    ក. ឈាន​មុទ្រៈ គេ​ឆ្លាក់​រូប​គង់​ ភ្នែន មាន​នាគ​ប្រក់​ពី​លើ ឬ​មិន​នាគ​ប្រក់​ពីលើ​ ព្រះហស្ត​​ទាំង​២​
         លា​ដាក់​លើ​ភ្លៅ គឺ​ជា​កាយ​វិការ​ធ្វើ​សមាធិ 
    ខ. ភូមិស្បសិ​មុទ្រៈ រូប​គង់​ភ្នែន ព្រះ​ហស្ត​​ឆ្វេង​ដាក់​លើ​ភ្លៅ  ព្រះហស្ត​​ស្ដាំ​ដាក់​លើ​ក្បាល​ជង្គង់​
         ចង្អុល​ព្រះ​ហស្ត​​សំយុង​ចុះ​ក្រោម​ចង្អុល​ទៅ​រក​ដីគឺ​ជា​កាយ​វិការ​យក​ព្រះ​ធរណី​ធ្វើ​ជាសាក្សី​
         ក្នុង​ពេល​ផ្ចាញ់​មារ 
    គ. អភយ​មុទ្រៈ រូប​ឈរ ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​២​ ឬ​តែ​ម្ខាង​លា​ដាក់​ទៅ​មុខ  ចង្អុល​ព្រះ​ហស្ត​លើក​ទៅ​
         លើ គឺ​ជា​កាយ​វិការ​បញ្ជាក់​ថា​កុំ​ខ្លាច  
    ឃ. ធម្មចក្រ​មុទ្រៈ រូប​គង់​ភ្នែន ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​២​បង្ហាញ​ជា​សញ្ញា​បង្វិល​កង​ចក្រ គឺ​ជា​កាយ​វិការ​
          សម្ដែង​ធម្មចក្រ 
      ង. វរ​មុទ្រៈ រូប​គង់​ឈរ   ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​២​លា​ដាក់​ទៅ​មុខ  (ឬ​គង់​ភ្នែន និង​លា​ព្រះហសត្ត​តែ
          ​ម្ខាង) ចង្អុល​ព្រះ​ហស្ត​ចុះ​ទៅ​ក្រោម គឺ​ជា​កាយ​វិការ​សប្បុរសធម៌​ឬ​ដាក់​ទាន 
      ច. វិតកិ​មុទ្រៈ រូប​គង់​ឈរ ព្រះ​ហស្ត​ទាំង​២​លា​ទៅ​មុខ បត់​ចង្អុល​ព្រះ​ហស្ត​កណ្ដាល​មក​ភ្ជាប់​
          នឹង​មេ​ដៃ គឺ​ជា​កាយ​វិការ​បញ្ជាក់​ថា អ្វី​ដែល​ធ្វើ​រួច​ហើយធ្វើ​ត​ទៅ​ទៀត​ឲ្យ​រឹត​តែ​មាំមួនឡើង
          ឬ​បង្ហាញ​ការ​ត្រិះរិះ​ពិចារណា 
ក្រៅ​ពី​រូប​ដែល​មាន​កាយវិការ​ទាំង​នេះ គេ​ឃើញ​មាន​រូប​ព្រះពុទ្ធ​គង់​ភ្នែន​មាន​រាង​កាយ​ស្គាំងស្គម (ព្រះ​ពុទ្ធ​ធ្វើ​ទុក្ករ​កិរិយា) និង​រូប​ផ្ទុំ​ផ្អៀង​ទៅ​ខាង​ស្ដាំ (ព្រះពុទ្ធ​រូប​ចូល​និព្វាន)   នៅ​មាន​លក្ខណៈ​ពិសេស​​ផ្សេងៗ​ទៀត​សម្រាប់​សម្គាល់​ព្រះ​ពុទ្ធរូប​គឺៈ
  1.  គ្រង​ចីវរ​ទុក​ស្មា​ខាង​ស្ដាំ​ទទេ
  2. មាន​សញ្ញា​មួយ​នៅ​ចន្លោះ​ព្រះ​នេត្រ
  3. មាន​ពក​ឬ​កន្តុប​នៅ​លើ​ព្រះ​កេស
  4. មាន​សក់​ច្រើន​រួញ ហើយ​គួច​ត្របាញ់​ដុំៗ
  5. មាន​មុខ​មូល​រាង​ពង​ក្រពើ
  6. មាន​ត្រចៀក​ធំ​វែង​ចុះ​មក​ក្រោម
  7. ទឹក​មុខ​ញញឹម  
២. ពោធិសត្វ (ខាង​ពុទ្ធសាសនា​មហាយាន)
      ក. លោកេស្វរៈ ជា​ ពោធិសត្វ​ជួយ​សង្គ្រោះ និង​ផ្ដល់​សុខ​ដល់​សត្វ​លោក ។ គេ​ឆ្លាក់​រូប​ពោធិសត្វ​លោកេស្វរៈ​គង់​ឈរ​​លើ​ផ្កា​ឈូក មាន​ព្រះ​ហស្ត​ច្រើន ទ្រង់​កេតនភណ្ឌ​ផ្សេងៗ​ដូចជា គម្ពីរ ខ្សែ​ផ្គាំ ដប​ឬ​ថូ ផ្កា​ឈូក ជា​ដើម មាន​គ្រឿង​អលង្ការ ​ច្រើន​មាន​ភ្នួង​សក់​ធំៗ​ដែល​នៅ​ពី​លើ​ភ្នួង​សក់​មាន​ព្រះ​ពុទ្ធ​រូប​មួយ​ អង្គ​ឈ្មោះ អមិតាតៈ 
       ខ. មញ្ចុស្រីៈ ជា​ពោធិសត្វ​​ខាង​តុលាការ គេ​ឆ្លាក់​ជា​រូប​មនុស្ស​កាន់​សៀវភៅ​១ ព្រះ​ខាន់​១
            គង់​លើ​សត្វ​តោ 
       គ. សមន្ត​ភទ្រៈ ជា​ពោធិសត្វ​គ្រប់គ្រង​ខ្មាន់​សាសនា ។ គេ​ឆ្លាក់​ជា​រូប​មនុស្ស​គង់​លើ​ដំរី 
       ឃ. មៃត្រេយៈ ជា​ពោធិសត្វ​ដែល​នឹង​បាន​ត្រាស​ជា​ព្រះ​ពុទ្ធ​បន្ទាប់​ពី​ព្រះ​សមណគោតម 
        ង. ក្សិតិគភិៈ ជា​ពោធិសត្វ​ស្រង់​មនុស្ស​ពី​នរក 
        ច. វជ្របាណិៈ ជា​ពោធិសត្វ​ការពារ​សាសនា គេ​ធ្វើ​ជា​រូប​មនុស្ស​កាន់​រន្ទះ 
        ឆ. ប្រជ្ញាបារមិតាៈ ជា​ពោធិសត្វ​​ស្រី ជា​និមិត្ត​រូប​នៃ​បញ្ញា 
៣. ព្រះព្រហ្មៈ លក្ខណៈ​សម្រាប់​សម្គាល់​ព្រះ​ព្រហ្ម​មានដូចតទៅ ៖
  1. ព្រះ​ភក្ត្រ​៤
  2. កេតនភណ្ឌៈ ប៉ាន់​ឬ​ថូ ថាស ស្លាប​ព្រា​រាជពិធី ខ្សែ​ផ្គាំ ។ល។
  3. យាន​ជំនិះ: សត្វ​ហង្ស
  4. មហេសីៈ សរស្វតី
  5. បុត្រ ៣ អង្គៈ ទក្យ ភកិ  និង សន្ធិយា 
៤. ព្រះឥសូរៈ  នៅ​មុន​សម័យ​អង្គរ គេ​ពុំ​ឃើញ​មាន​ចម្លាក់​ជា​រូប​មនុស្ស​សម្គាល់​ព្រះ​ឥសូរ​ទេ គឺ​
    មាន​តែ​រូប​លិង្គ​ព្រះ​ឥសូរ​ដែល​តម្កល់​នៅ​ក្នុង​ប្រាសាទ​ដែល​មាន​រូបរាង​​ដូច​ត​ទៅៈ
  1. ផ្នែក​លើ​មាន​រាង​មូល​វែង​ដូច​សរសរ
  2. ផ្នែក​កណ្ដាល​មាន​រាង​៦​ជ្រុង ឬ ៨ ជ្រុង ជា​ទម្ររ
  3. ផ្នែក​ក្រោម​មាន​រាង​៤​ជ្រុង​ស្មើ​ជា​ទម្ររ​ដែរ 
គេ​សង្កេត​ឃើញ​ថា​ចម្លាក់​រូប​លិង្គ​ព្រះ​ឥសូរ​     ដែល​តម្កល់​ក្នុង​ប្រាសាទ​មិន​មែន​សុទ្ធ​តែ​តំណាង​ព្រះ​ឥសូរ​ទេ ដូច​ជា រូប​ដែល​តម្កល់​ក្នុង​ប្រាសាទ​ភ្នំ​ខ្លះ​ដូចជា​ប្រាសាទ​បាខែង បាគង ជា​ដើម គឺ​ជា​រូប​ចម្លាក់​សម្រាប់​រាជ​ពិធី 
លុះ​ក្រោយ​មក​ទៀត​ ទើប​មាន​ឆ្លាក់​ជា​រូប​មនុស្ស​ផ្សេងៗ​សម្រាប់​សម្គាល់​ព្រះ​ឥសូរៈ
  1. រូប​ដូច​ឥសីៈ មាន​ភ្នូង​សក់​ធំ មាន​ខ្សែ​ផ្គាំ​នៅ​ក​ឬ​នៅ​ដៃ 
  2. រូប​ដូច​មហាក្សត្រ​គង់​លើ​បល័ង្ល មាន​គ្រឿង​អលង្ការ​គ្រប់​មុខ 
  3. រូប​ដូច​គ្រូ​របាំ 
  4. រូប​មនុស្ស​មាន​ភ្នូង​សក់ លម្អ​ដោយ​ចំណិត​ព្រះ​ច័ន្ទ​នៅ​ពី​មុខ 
  5. រូប​មនុស្ស​ភ្នែក ៣: ភ្នែក​២​ដូច​មនុស្ស​ធម្មតា ឯ​ភ្នែក​ទី​៣​នៅ​កណ្ដាល​ថ្ងាស 
  6. រូប​មនុស្ស​មុខ​មួយ​ដៃ​២ ជួន​កាល​បែង​ជា​មុខ​៥ ដៃ​១០ ហើយ​មាន​កេតនភណ្ឌ​ផ្សេងៗ ត្រីសូល៍ (ច្បូក) ខ្សែ​ផ្គាំ ស្គរ ដប​ លលា​ក្បាល ខ្សែ​មួយ​ចង្វាយ​ ជា​ដើម 
រូប​ព្រះ​ឥសូរ  គេ​ច្រើន​ឆ្លាក់​តែ​ម្នាក់​ឯង ឬ​ជួន​កាល​ជា​មួយ​នឹង​យាន​ជំនិះ​គោនន្ទិ     សក្តិ (មហេសី​អាទិទេព) មាន​នាម​ផ្សេងៗដូចជាៈ   បរវតី ឧមា ទូរគា កាឡី គោរី កុមារី ទេវី ចន្ទី មហាទេវី ។ ព្រះ​ឥសូរ​មាន​បុត្រ​២​អង្គ​គឺ ស្គន្ទ (ជា​ទេវៈ​តំណាង​ចម្បាំង​មាន​យាន​ជំនិះ​ជា​សត្វ​ក្ងោក) និង គណេស (ជា​ទេវៈ​តំណាង​បញ្ញា​មាន​ពោះ​កំប៉ោង​ ដៃ​៤ ក្បាល​ជា​សត្វ​ដំរី មាន​ភ្លុក​ខាង​ស្ដាំ ឯ​ភ្លុក​ខាង​ឆ្វេង​បាក់​ក្នុង​ពេល​ប្រយុទ្ធ​ជា​មួយ បរសុរាមៈ ដែល​ជា​អវតារ​ព្រះ​វិស្ណុ   ហើយ​មាន​យាន​ជំនិះ​ជា​សត្វ​កណ្ដុរ) 
៥. ព្រះនរាយណ៍ៈ  គេ​ច្រើន​ធ្វើ​រូប​ព្រះ​នារាយណ៍​គង់​ឈរ​ដោយ​ឆ្លាក់​ ជា​រូប​មនុស្ស​ដែល​ច្រើន​តែ
    មាន​ដៃ​៤ មាន​កេតនភណ្ឌ​ផ្សេងៗ​ដូចជាៈ  ខ្យង​ស័ង្ខ  មោង  ថាស  ដុំ​មូល​(ផែនដី)   ផ្កា​ឈូក​
    (និយម​នៅ​ឥណ្ឌា) ម្កុដ​មូល​វែង 
 នៅ​តាម​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត    គេ​ប្រទះ​ឃើញ​រូប​ព្រះ
    ​នារាយណ៍​ជិះ​សត្វ​គ្រុឌ       ជួនកាល​ទៀត គេ​ឆ្លាក់​រូប​ព្រះ​នារាយណ៍​ផ្ទុំ​លើ​សត្វ​ពស់​ឈ្មោះ
    សេសៈ នៅ​កណ្ដាល​សមុទ្រ​មាន​ដើម​ឈូក​ដុះ​ចេញ​ពី​ផ្ចិត   ហើយ​នៅ​លើ​ផ្កា​ឈូក​មាន​រូប​ព្រះ​
    ព្រហ្ម ។ សក្តិ​របស់​ព្រះ​នារាយណ៍​មាន​នាម​ថា ស្រ៊ី (តំណាង​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ) ឬ លក្ស្មី (តំណាង​
    សោភណ្ឌនភាព) ព្រះ​ហស្ត​កាន់​ផ្កា​ឈូក 
៦. ព្រះហិរហរៈ  នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ គេ​ឆ្លាក់​រូប​ហរិហរៈ​ដំណាង​ឲ្យ​អាទិទេព​ឥសូរ​ផង  វិស្ណុ​ផង  ហើយ
    គេស្គាល់​ថា​ជា​ឥសូរ​ដោយ​សារ​មុខ (នៅ​ចំហៀង​ខាង​ស្ដាំ​រូប) កេតនភណ្ឌ ឬ​សក់​រួញ​ផ្នត់ៗ 
    ឯ​ព្រះ​វិស្ណុ​ គេ​ស្គាល់​ដោយ​សារ​មុខ​ (នៅ​ចំហៀង​ខាង​ឆ្វេង​រូប) មាន​ម្កុដ​មូល​វែង 

No comments:

Post a Comment